In unele cazuri copilul asteapta de fiecare data sa
primeasca recompense pentru comportamentele dezirabile pe care le pune in act.
Povestea de fata se adreseaza acestor beneficii ale simptomului, sugerînd
intr-un mod indirect inlocuirea recompenselor obiectuale cu unele sociale
(apreciere, stima si statut).
1.
Cum a devenit Ana
pritena cu comportamentele bune
Ana si Irina sunt
doua surori care locuiesc in Chişinău. Si Ana si Irina merg la gradinita. Ana
este in grupa mare pregatitoare iar sora ei, Irina, este in grupa mijlocie. Ana
este mereu zglobie si pusa pe sotii si, de asemenea, foarte curioasa. Ana o
necajeste mereu pe surioara ei mai mica: ii pune piedica sa cada, da vina pe
Irina cand face o boacana. Mai nou, Ana a devenit interesata de urmatorul
subiect: care e diferenta dintre fetite si baietei? Intai a vrut sa se convinga
ca Irina face si ea pipi la fel ca ea. Asa ca a urmarit-o cu atentie cand mama
o ajuta pe Irina sa se schimbe. Pana aici, nimic neobisnuit. Multi copii au
astfel de curiozitati. Dar Ana a inceput de la o vreme sa-i traga surorii ei
chiloteii jos. I se parea amuzant cand sora ei se supara din aceasta cauza.
Pentru ca Ana a vazut ca mama o certa cand facea acest lucru, a inteles ca daca
vrea sa-si satisfaca in continuare curiozitatea, va trebui sa gaseasca o cale
sa nu mai fie mereu certata. Asa ca o punea mereu pe Irina sa faca fel de fel
de nazbatii: sa-i ridice fustita verisoarei lor, sa-i dea pantalonii jos
verisorului lor, sa-l ude pe verisorul lor pe pantaloni si apoi sa rada ca
acesta a facut pipi, sa-i urmareasca la baie pe copiii de la gradinita.
Ana credea ca se
poate distra la nesfarsit pe seama altora pana cand, intr-o zi, surpriza,
lucrurile au luat o intorsatura neasteptata. Un baietel nou a venit la ei in
grupa: chiar din prima zi Marin s-a dovedit a fi foarte nastrusnic si putin
sensibil la nevoile colegilor lui. Asa ca Ana s-a trezit ca baietelul ii ridica
fustita. Ana s-a inrosit pe data si nu stia
cum sa faca sa nu mai dea ochii cu colegii ei. Asa ca in acea zi nu a mai avut
chef de joaca. A stat retrasa intr-un colt al grupei si de fiecare data cand
isi amintea de ceea ce s-a intamplat ii venea sa planga. Cum a putut face acel
baietel un lucru atat de urat? Nu s-a gandit ca ii va face rau? Deodata Ana
si-a amintit de cuvinteler mamei ei: Toate partile corpului care sunt acoperite
de costumul de baie sunt considerate intime. Acest lucru inseamna ca nu putem
sa atingem aceste parti ale altor persoane, să nu le aratam cînd ne jucam cu
alti copii. Singurele situatii cand este permis sa le aratam sunt atunci cand
facem baie, cand ne schimbam chiloteii si cand mergem la doctor, daca doctorul
ne cere acest lucru. Abia acum a inteles Ana cît de importante sunt aceste
lucruri. A inteles si ca daca va continua sa stea suparata nu va rezolva nimic.
Asa ca s-a dus la Miss si a rugat-o sa faca o lectie in care sa le explice
tuturor copiilor aceste reguli. Tot din acea zi Ana a incetat sa o mai indemne
la lucruri rele pe Irina.
Toti copiii de la
grupa au inteles ca daca sunt curiosi cu privire la partile intime, aceste
informatii pot sa le afle de la activitatile cu Miss sau de la parinti sau de
la medici. Si Marin a inteles repede care erau regulile grupei. In curand grupa
lor a devenit cea mai disciplinata din gradinita. De multe ori educatoarele de
la celelalte grupe ii dadeau drept exemplu de buna purtare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu